Ustawą
z dnia 19 lipca 2019 roku o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku
w gminach oraz niektórych innych ustaw („ustawa nowelizująca”), wprowadzono
szereg zmian dotyczących m.in. udzielania przez gminy zamówień publicznych na
odbiór oraz odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych, a także
zrezygnowano z organizacji systemów gospodarowania odpadami komunalnymi w
ramach regionów. Nowelizacja jest wynikiem m.in. realizacji założeń Krajowego
Planu Gospodarki Odpadami 2022 („KPGO”)[1].
System gospodarowania odpadami komunalnymi
Nowelizacja istotnie zmienia system gospodarki
odpadami komunalnymi. W poprzednim stanie prawnym gospodarowanie odpadami
komunalnymi co do zasady powinno zamykać się w granicach regionów gospodarki
odpadami komunalnymi, wyznaczonych w wojewódzkich planach gospodarki odpadami. Nowelizacja
likwiduje tę regionalizację. Nadal jednak obowiązywać będą pewne ograniczenia dotyczące
gospodarowania głównie niesegregowanymi (zmieszanymi) odpadami komunalnymi
odebranymi od właścicieli nieruchomości; odpady takie będą mogły być
przekazywane wyłącznie do tzw. instalacji komunalnych, ujętych na listach
prowadzonych przez Marszałków Województw.
Pod pojęciem instalacji komunalnej ustawodawca
rozumie instalację do przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów
komunalnych lub pozostałości z przetwarzania tych odpadów, zapewniającą:
- mechaniczno-biologiczne przetwarzanie
niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych i wydzielanie z
niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych frakcji nadających się w
całości lub w części do odzysku lub
- składowanie odpadów powstających w procesie
mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów
komunalnych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych.
Poważne zmiany dotknęły także termiczne
przekształcanie odpadów komunalnych i instalacje służące do tego celu. W myśl
nowelizacji, udział masy termicznie przekształcanych odpadów komunalnych oraz
odpadów pochodzących z przetwarzania odpadów komunalnych na terenie kraju w
stosunku do masy wytworzonych odpadów komunalnych na terenie kraju nie może
przekraczać 30%. Odpady komunalne i pochodzące z przetwarzania odpadów
komunalnych będą mogły być termicznie przekształcane wyłącznie w instalacjach
ujętych na liście prowadzonej przez Ministra Środowiska (w formie
rozporządzenia, które powinno zostać wydane po raz pierwszy do dnia 31 lipca
2020 r.).
Rezygnacja z ryczałtowej metody wynagradzania
wykonawców
Jednym
z założeń KPGO było stworzenie podstawy prawnej oraz organizacyjnej, która
umożliwiłaby gminom zwiększenie kontroli prawidłowego odbioru i
zagospodarowania odpadów komunalnych „w
szczególności przez zniesienie rozwiązań prawnych odnoszących się do ryczałtowego
rozliczania firmy odbierającej odpady komunalne […]”. Tym samym w projekcie
ustawy nowelizującej wprowadzono art. 6f ust. 3, zgodnie z którym wynagrodzenie
wykonawcy z tytułu odbioru odpadów komunalnych ma być określane w oparciu o
stawkę jednostkową za 1 Mg odebranych odpadów. Analogiczny sposób rozliczenia
wprowadzono w ust. 4 w odniesieniu do wynagrodzenia za zagospodarowanie odpadów
komunalnych. W uzasadnieniu projektu wskazano, że proponowane przepisy mają na
celu zwiększenie kontroli nad strumieniem odpadów komunalnych oraz obniżenie
kosztów systemu odbioru i zagospodarowania odpadów.
Już na
etapie projektu rozwiązanie to budziło wątpliwości, które były zgłaszane przez
związki międzygminne, jak i same gminy w ramach konsultacji społecznych.
Zwracano uwagę przede wszystkim na fakt, że nowe rozwiązanie spowodować może
wzrost kosztów odbioru oraz zagospodarowania z powodu obowiązku wdrożenia
elektronicznych systemów zbieranych oraz zagospodarowywanych odpadów. Niemniej,
pomimo zgłaszanych wątpliwości projektowane przepisy pozostawiono w formie
niezmienionej, tłumacząc iż służą one realizacji KPGO.
Wpływ nowelizacji na przebieg postępowań o
udzielenie zamówienia publicznego
Zgodnie
z ugruntowanym orzecznictwem Krajowej Izby Odwoławczej, stosowana dotychczas w
wielu gminach ryczałtowa metoda wynagradzania wykonawców wymagała jednoczesnego
określenia w SIWZ maksymalnej masy odpadów do odbioru i zagospodarowania
przez wykonawcę w ramach oferowanego ryczałtu. W wypadku wynagrodzenia opartego
na cenach jednostkowych, jakie wymuszają przywołane powyżej nowe przepisy,
Zamawiający posiada większy zakres swobody w zakresie konstruowania zapisów
SIWZ. Bezsprzecznie muszą być one nadal konstruowane w sposób, który pozwoli
jak najdokładniej określić prawdopodobne koszty realizacji zamówienia, jednakże
w odróżnieniu od metody ryczałtowej, wynagrodzenie obliczane na podstawie cen
jednostkowych pozostanie niezależne od przewidywań wskazanych w założeniach
SIWZ.
Kwestia przepisów przejściowych
W art.
11 oraz art. 12 ustawy nowelizującej prawodawca określił zasady regulujące
stosowanie nowych przepisów do zawartych wcześniej umów o udzielenie zamówienia
publicznego w zakresie odbioru oraz odbioru i zagospodarowania odpadów
komunalnych.
Brak
jest jakichkolwiek wątpliwości co do ważności umów zawartych przed wejściem w
życie znowelizowanych przepisów, ponieważ zgodnie z art. 11 ustawy
nowelizującej, umowy na odebranie oraz na odebranie i zagospodarowanie
odpadów komunalnych zawarte przed dniem wejścia w życie znowelizowanych
przepisów zachowują ważność przez okres, na jaki zostały zawarte, nawet jeżeli
przewidują ryczałtową formę wynagrodzenia.
Powstają
one jednak w zakresie stosowania nowych przepisów do postępowań o udzielenie
zamówienia publicznego wszczętych, a niezakończonych przed dniem wejścia w
życie omawianych przepisów. Zgodnie z literalnym brzmieniem art. 12 nowelizowanej
ustawy, nowe przepisy powinny być stosowane jedynie do postępowań o udzielenie
zamówienia publicznego na odbieranie i zagospodarowanie odpadów
komunalnych. Powstaje zatem pytanie, czy do wszczętych wcześniej postępowań o
udzielenie zamówienia, których przedmiot nie jest kompleksowy (np. postępowanie
obejmuje wyłącznie odbiór odpadów) powinno się stosować przepisy ustawy
znowelizowanej. Odpowiedź twierdząca wymagałaby zmiany SIWZ oraz ewentualnie ogłoszenia
o zamówieniu, celem dostosowania ich treści do nowych przepisów, co jednak nie
zawsze będzie możliwe.
Podsumowanie
Przedstawione
zmiany z założenia służyć mają zwiększeniu kontroli gmin nad przepływem odpadów
komunalnych, przyczyniając się tym samym do obniżenia kosztów gospodarowania
odpadami. Jednakże biorąc pod uwagę zgłaszane przez związki gmin oraz gminy
zastrzeżenia, powstają wątpliwości czy są one słuszne i czy ingerencja
ustawodawcy w treść umowy zawieranej z wykonawcą nie jest zbyt daleko idąca.
Stosowanie ryczałtu, zakładającego zapłatę na rzecz wykonawcy niezależnie od
masy odebranych odpadów, wcale nie musi pozbawiać gminy kontroli nad strumieniem
odbieranych odpadów i jak wynika z naszych doświadczeń kontrola taka jest
sprawowana poprzez odpowiednie mechanizmy uwzględnione w umowie z wykonawcą,
chociażby w ramach szeroko rozumianego obowiązku raportowania oraz poprzez działania
monitorujące ze strony służb zamawiającego. Taka metoda rozliczenia była też
dla wielu gmin korzystna z uwagi na ich ograniczone budżety. Narzucenie
obowiązku ustalania wynagrodzenia wykonawcy w oparciu o stawkę jednostkową za 1
Mg odebranych odpadów może być przysłowiowym „wylaniem dziecka z kąpielą”,
przynosząc skutki odwrotne od zamierzonych.
***
Kompletna treść ustawy nowelizującej ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminach dostępna jest tutaj.
[1] Krajowy
Plan Gospodarki odpadami przyjęty uchwałą nr 88 Rady Ministrów z dnia 1 lipca
2016 r. w sprawie Krajowego planu gospodarki odpadami 2022 (M.P. 2016, poz.
784).
Podobne